Tannrens og tannkjøttsykdom

IKKE GLEM TANNHELSEN

Kom innom oss dersom du har tannstein eller andre sykdommer som plager tenner og tannkjøttet ditt.

Noen har mer tannstein og mer tannkjøttslommer enn andre.
Disse kan utvikle periodontitt, sykdom i tannkjøtt og kjevebein som gjør at tennenes feste blir dårligere og med tiden faller ut.

Behandling for periodontitt dekkes delvis av folketrygden (Helfo). Les mer om dette her:

Støtteordninger

Tannrens / tannkjøttsykdom

Vår tannpleier utfører profesjonell tannrens med blant annet Airflow®.

Det sveitsiske merket EMS er en anerkjent produsent av Airflow®. Metoden går ut på å rense tenner vha en luft-pulver-mikstur og vann til rensing og polering av tenner. Teknikken er effektiv og pasientkomforten er høy sammenlignet med eldre teknikker.

Den skånsomme påføringen av kinetisk energi medfører at det ikke oppstår skader i tannoverflaten.

Fordelene er bl.a.:

• Fjerner tannbelegg og forebygger dermed mot sykdommer i tannkjøttet.
  • Fjerner flekker på tannoverflater
  • Hjelper å holde tannimplantater rene

Det fins mange ulike tannkjøttssykdommer, og mange er helt smertefrie. Derfor er det viktig å ha regelmessig kontroll for å oppdage tilstandene tidlig. For enkelthets skyld, ønsker vi å presentere de to vanligste sykdommene i korte trekk:

• Gingivitt:

• Dette er en tannkjøttsbetennelse som har ulike alvorlighetsgrader. Kjennetegnet ved en gingivitt er at den ved riktig behandling, er reversibel. Dette beyr altså at tilstanden kan behandles på en slik måte at den ikke vil sette permanente spor etter seg. Gingivitt er som regel enkel å behandle, og instruksjoner rundt riktig vedlikehold og oppfølging er essensielt for å unngå at tilstanden kommer tilbake.

• Periodontitt:

• Denne vanlige tannkjøttsbetennelsen har også ulike alvorlighetsgrader.  Periodontitt skyldes som regel en infeksjon hvor bakterier angriper tannens festeapparat. Dette betyr at tenner kan løsne helt dersom tilstanden ikke behandles. Periodontitt kan forløpe helt smertefritt, og det er derfor svært viktig at det etableres rutinemessige kontroller hos tannlege for å oppdage tilstanden tidlig. Behandlingen skjer systematisk over flere seanser, hvor tannstein og bakteriebelegg på tenner fjernes ved ulike rensemetoder. Videre blir pasienten instruert grundig i hvordan tennene skal holdes rene. Tilstanden følges opp med jevnlige kontroller, også etter ferdig behandling.

Bestill tannlegetime